Tak je bil naslov
vabila na otvoritev razstave slikarja ROMANA VERASA. Zgovoren in
vabljiv. Tudi če bi slikarja ne poznala, bi vedela, da so njegove
slike domiselne.
Roman je bil pred
kratkim nagrajen. V Sevnici bo imel samostojno razstavo. Mikalo me
je, da bi šla tja. Ampak daleč je in pozanimati bi se morala, kako
bo z dostopom. Razstava v Dolskem je bila vsekakor ugodnejša
priložnost.
Na žalost sem zvedela,
da bo v zgornjih prostorih gostišča. Prav, tokrat vsaj vem, da nima
smisla hoditi tja. Ostala bi z dolgim nosom pred hišo.
Ne,
ne bi bilo prvič. Vedno povprašam, a zdravi in mladi ljudje ne
vedo, kaj je za invalida nedostopno. Za srnice in srnjake je 45
stopnic mala malica.
Galerije
so, po nekem čudnem ključu, skoraj praviloma visoko. Nekje na
nekdanjih podstrešjih. Ali pa, recimo, pod nebom, kamor lahko
pridejo samo izbranci.
Že
v mojem otroštvu je bilo tako. Nek slikar ALBIN VONČINA je imel
atelje na podstrešju. Menda zato, da bi se umaknil. Njegova vnukinja
je bila moja prijateljica. Na skrivaj sva šli, kadar ni gorelo,
stikat tja. Bilo je lepo in dišalo je po barvah. Slike so naju
privlačile. Previdno sva jih premikali, da bi dosegli vse. Nisva se
dotikali platen. Toliko sva bili poučeni.
Slikarske
razstave v Idriji sem rada obiskovala. V galeriji so bile nepozabne
otvoritve. Bogat kulturni program jih je spremljal. Strokovno mnenje
je največkrat podal umetnostni zgodovinar JANEZ KAVČIČ. Moj
profesor je bil, pozneje kolega na šoli. Njegove učne ure so bile
imenitne. Povečini jih je obogatil z diapozitivi in kajpak s svojo
nepopisno vnemo.
Tam,
v galeriji, sem spoznavala slikarje. Naj omenim le nekatere.
RAFKA
TERPINA. Spremljala sem njegovo iskanje likovnega izraza od zgodnjih
začetkov do zrelih let. Zanimivo, kako je spreminjal tehniko in še
bolj barve. Človek bi pričakoval, da mladi umetniki uporabljajo
svetle in živahne barve, starejši umirjene. On je ubral obratno
pot. Zdaj, nekaj let starejši od mene je, so njegove barve osupljivo
živahne in čiste. Prav s posebnimi očmi, se mi zdi, da opazuje
naravo. Je krajinar. Sama nikoli nisem opazila toliko različnih
odtenkov vijolične na nebu. Odprl mi je oči. Res je veliko
vijolične barve. Je umetnik, ki svojo sliko redko proda. Mogoče
grafike. Teh mi je nekaj podaril. Zanimivo. Prve so bile črno bele,
pozneje je dodajal vse več lepih barv. Kako jih dela, me je
zanimalo. Poskusila sem kar s čopičem posnemati, a so nastajale
čiste packarije. Da mi bo pokazal, če ga bom obiskala, mi je rekel.
Kako prijeten človek! Njegovo notranjost sem razbrala iz literarnih
prispevkov. Vsestranski umetnik je. Na literarnem področju bi prav
tako uspel. Žena Marta mi je tudi všeč. Dokler nisem brala
njegovih zapisov in knjig, nisem vedela, kako sta povezana. In dokler
je nisem poznala, sem mislila, da živita vsak v svojem svetu. Včasih
grem v Dom upokojencev. Preko 100 slik je podaril stanovalcem. Vsi
skupni prostori so opremljeni z njimi. Bogatijo jih in bogatijo
obiskovalce. Potožil mi je, da se starostniki ne menijo zanje. Da
niti svojih domačij ne prepoznajo. „Motiš se, sem ga prekinila. V
vsakem, ki jih pogleda, pustijo notranjo toplino. Polepšajo mu dan,
ne da bi se tega zavedal.“
RUDI
SKOČIR je občudovanja vreden. Nekaj let mlajši je od mene.
Naključje je hotelo, da sva na gimnaziji sedela, čeprav v različnih
letnikih, v isti klopi. Za seboj je puščal sledi na klopeh, ki jih
nisem mogla prezreti. Izjemne risbe. On zna tržiti. Tudi z
ilustracijami služi. Slike so drage, grafike dostopnih cen. Imam
njegovo Čipkarico.
NANDE
RUPNIK ni akademski slikar, pa je dober. Kolikor ga poznam, so tudi
njegova prva dela bolj pustih barv, pozneje živahnejša. Primera
obeh sta v mojem stanovanju.
FANČI
GOSTIŠA je bila prav posebna slikarka. Njene slike so mi ugajale,
vendar jih je prodajala predrago za moj žep. Nekoč je ponujala
novoletne voščilnice. Ne, tako izjemnih si ne morem privoščiti,
sem menila. Ona je bila vztrajna. Ni jih treba nikomur pošiljati.
Uokviriti jih daj, pa boš imela mojo sliko,“ je predlagala.
Zamisel, vredna genija. Kupila sem eno čestitko in njeno slika visi
v mojem delovnem kabinetu. Naj omenim, da sem jo opazovala že kot
otrok. Na prav poseben način je hodila. Z dvignjeno glavo,
iztegnjenimi rokami in razprtimi očmi. Vedno je iskala motive.
Spremljala jo je sestra, obložena s slikarskim platnom, stojalom in
vsemi likovnimi pripomočki. Ne vem, kako se je znašla, ko ji je
sestra umrla. Vem le, da je rada razstavljala in se je zelo bala
kraj. Nekoč sem pri postavitvi razstave dežurala. Ob vseh navodilih
me je kar rahlo skrbelo. Seveda ni nobena slika izginila.
Slikar
MILAN TRUŠNOVEC je bil prav tako izjemen. Mislim, da je svoja dela
skrival in jih imel samo zase in za svoje. Redko jih je razstavil.
Kolikor vem, nikoli prodajal.
Vsako
leto so imeli amaterski slikarji možnost predstaviti svoja dela.
Razlagi je običajno sledila podelitev nagrad najuspešnejšim.
Posebno mi je bilo všeč, ko je bil nagrajen kot najbolj
perspektiven mlad slikar moj nečak GREGOR KOŽELJ. Nagrajena slika
je moja. Še veliko njegovih imam. Uokviriti sem dala sliko o
Vikingih, ki jo je naslikal kot komaj deset leten fantič. Pred
kratkim mi je narisal našega psa Snega. Velikokrat je pazil nanj,
zato sem prepričana, da ga nihče drug ne bi narisal tako dobro in s
tako ljubeznijo. Hranim cel kup karikatur in skic, ki nam jih je
namenil ob paznikih. Predolg bi bil seznam, če bi naštevala vse.
Razstave
slikarjev amaterjev niso kar tako nekaj. Poleg tega sem bila
marsikdaj presenečena, ko sem zagledala umetnikovo ime. DRAGA
POLJANŠEK, moja gimnazijska sošolka slika? SLAVICA URŠIČ,
„deklica“ iz sosednjega bloka? In tako naprej.
Poleg
skupinskih razstav domačih amaterskih slikarjev so bile enkratne ob
slikarskih kolonijah v Idriji. Večkrat sem si šla ogledat
ustvarjalce, ki so imeli svoj „štab“ na grajskem dvorišču.
Mlada „zjala“ sem vzljubila slikarja, tržaškega Slovenca,
Avgusta Černigoja. Bil je že v poznih letih. Šaljivec, da mu ni
para. Njegova tržaška Slovenščina mi je bila strašno všeč.
Spominjala je na narečje v Tolminskem Lomu, kjer sem bila pri starih
starših več kot doma. Seveda je govoril tudi resno. Z menoj kot z
odraslo in upoštevanja vredno osebo. Očitno mu je bila Idrija pri
srcu, saj je tam, čisto blizu našega stanovanjskega bloka, kupil
garsonjero. Bil je inovativen. Sopotnik Srečka Kosovela, ki je bil
prav tako čisto nekaj novega na pesniškem področju. Med študijem
je postal moj najljubši pesnik. Se predstavljate, kako se mi je
zasmejalo, ko sem dobila izpitno vprašanje o njem? Avgust Černigoj
je presenečal znova in znova. Omislil si je uporabo najrazličnejših
materialov za svoje umetnine. Nekoč je vlačil na grajsko dvorišče
plastično embalaža za steklenice. „Le kaj bi lahko nastalo iz
tega?“ sem se čudila. Seveda sem imela potem kaj videti. Gotovo je
bil najstarejši udeleženec slikarske kolonije, njegove umetnine pa,
upam si trditi, najbolj drzne in mladostne.
Galerija
je postala zame nedostopna. Škoda. Tudi mojemu možu Marku so med
kulturnimi prireditvami najbolj ugajale likovne razstave. Moral jih
je obiskovati sam. Občasno so posamezni slikarji razstavljali v meni
dostopnejši kavarni ali pa v čajnici Pri Črnem Orlu. Povsem
dostopno mesto je bila Kripta. Na žalost res mračnjaška kripta, ki
je še tako barvite slike niso mogle prebuditi.
Naj
se vrnem k vabilu IZ OČI V OČI. Dobila sem novo obvestilo. Razstavo
slik Romana Verasa so postavili v spodnjih prostorih. Bila sem
vesela. Roman Veras je odličen, predvsem pa inovativen slikar. Zelo
me spominja na Avgusta Černigoja. Njegova umetnost in značaj.
Udeležila
sem se prireditve. Veliko slik sem že poznala. Tudi Romanovo razlago
sem slišala v Ljubljani na razstavi v prostorih JSKD – ja. Tokrat
je povedal kaj novega. Razlaga o detajlih, ki nastajajo najprej, mi
je posebno ugajala. Prav njegovi detajli so me najbolj presenečali
že od nekdaj. Velik del slik je narisan velikopotezno z ogromno
barve, detajli izstopajo. Uporablja tehniko, ki človeka zamika, da
bi se slike dotaknil. Ker tega ne sme, se ji približa, da bi tehniko
vseeno dojel. Drži, slike je treba gledati od daleč, celoto. Tudi
Romanove v tem pogledu niso izjema, vendar so zahtevnejše, terjajo
večjo pozornost, naravnost potegnejo obiskovalca k proučevanju.
Navdih dajo, amaterji ostanemo malo manj samozavestni, ker se ob
ogledih zavedamo, kako daleč od umetnika smo. Rekel je, da ustvarja
eno umetnino približno mesec dni in pol. Koliko potrpljenja premore!
Kako natančen je! Rezultat je seveda čisto drugačen kot moj. Jaz
„namalam“ v eni sapi in se izgovarjam, da ne znam, nimam
ustreznega znanja in ne mirne roke.
Razstavo
je spremljal simpatičen kulturni program. Razgovor je vodil pesnik
JURIJ MARUSSIG in predstavil nekaj svojih pesmi. Mislim, da jih je
dobro izbral. Nekoliko bolje sem ga spoznala. Najbolj so mi všeč
tiste, ki jih je napisal mami. Pianist UROŠ LAJOVIC je dodal piko na
i. Naj omenim, da so vsi trije Velikani prijazni, prav nič vzvišeni
in polni sebe. Prijetno izvajanje nas je potegnilo za seboj. Zapeli
smo. Nekateri glasovi so izstopali, drugi smo mrmrali.
Prijeten
in prijateljski večer je bil. Počutila sem se domače, saj sem
srečala veliko iskrenih znancev. Prav nič zanemarljivo ni, da sem
se navezala na Medvode, čeprav se spravim med ljudi le na nekatere
kulturne prireditve, več mi invalidnost ne dopušča. Začutila sem,
da sem tu doma, in da je to moj kraj že 13 let.
Hvala
Romanu, hvala vsem znancem.
Fotografije
in tonski posnetek je Markovo delo. Ni mu uspelo dobro. Mobilni
telefon je zastarel.
Irena
Cigale
Iz oči v oči
Reviewed by Irena Cigale
on
10:30
Rating:
No comments: